منتدى مدنى الفيوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى مدنى الفيوم

المنتدى الرسمى الخاص بقسم الهندسة المدنية بجامعة الفيوم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

لكل اللي عايز شرح تصميم الرى

mado
شيخ المهندسين
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)
eng. heba
الفارس الملثم
Mido EL Ashiry
10 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر
الفرقة : الثانية
نقاط المشاركات : 242
المزاج : زى الفل الحمد لله

لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالثلاثاء مايو 04, 2010 11:32 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

على فكرة الموضوع ده حصري للمنتدى طبعا كلنا ضايعين في جزء الرى اللي بعد الميد ترم اللى هو التصميم طبعا وهو للأسف غاية في الاهمية الاول ده كان لعب بس لكن لما دخلنا الجد لقينا نفسنا مش فاهمين حاجة والبركة في دكتور طارق عمران الله يباركله ده دكتور دمااااااااااااااااااااااغ انا فكرت في الموضوع ده وفكرت في الصالح العام ورحت اتفقت مع دكتور من الدكاترة المحترمة في قسم الري والهيدروليكا واللى نصحنى بيه الباشمهندس محمد بيومى وقالى ده رقم واحد في الري على مستوى الكلية بالنسبة للشرح المهم اتفقت معاه وقالى تحت امرك وحدد معاد مع الدفعة وانا هجيلكم وصراحة طلع راجل محترم وانا ان شاء الله هحدد معاكم المعاد يوم الاربع وابلغه وان شاء الله هنفهم رى يعنى هنفهم ري بس الموضوع ده ودى ويا ريت دكتور طارق ما يعرفش اللى حصل ده
وعلشان الناس ما تعرفش اسمى من المنتدى علشان بس تبقو عارفني
انا زميلكم محمد خالدعلشان اللي عايز يسألنى او يتأكد منى بعد ما يقرا الموضوع

كاتب الموضوعرسالة
شيخ المهندسين
مشرف قسم (من داخل الكلية)
شيخ المهندسين

ذكر
الفرقة : الثالثة
نقاط المشاركات : 2587
المزاج : عال العال

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 7:15 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ليه الموضوع اتلغى هنعمل محاوله تانى بكره لعل وعسى

انا بجد زهقت من السلبيه بتاع الدفعه دى وانا شايف ان الموضوع

عادى لو الدكتور نبيل ادى المحاضره نحاول تانى بكره ربنا يسهل

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

dodo
مراقبة عامة
dodo

انثى
نقاط المشاركات : 2041
المزاج : high mooooood

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 7:19 pm

لو مش هيفع الدكتور ممكن نكلم باشمهندس محمد بيومي
basketman
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد
basketman

ذكر
نقاط المشاركات : 345
المزاج : الحمد لله رب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 7:24 pm

على فكره د / نبيل مش هيوافق الا ما يعرف ان مفيش  ضرر على حد وان مفيش زعل بينه  وبين د/ طارق
basketman
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد
basketman

ذكر
نقاط المشاركات : 345
المزاج : الحمد لله رب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 7:25 pm

بس والله كتر خيرك يا محمد يا خالد
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 8:07 pm

يا جماعة اولا انا والله كلمت باشمهندس محمد بيومى وهو قالي روح لدكتور نبيل وهو افضل ولو ده في ضرر علي اللدفعة او هيزعل دكتور طارق عمر الدكتور نبيل ما كان هيوافق بالعكس ده هيخفف عن دكتور طارق وانا كمان كطالب حقي اخد سكاشن في مادة مهمة زى دى ده توضيح للناس اللي مش فاهمة الحوار
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)
مراقب عام
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)

ذكر
نقاط المشاركات : 3791
المزاج : قمري : قمر انتي في سمائي جميلة وساطعة. روعة انتي في ليلي بعيدة وصامتة. زينة انتي في عتمتي حبيبة مسامرة. كيف لي ان ادعوكي قمرى وجميع العيون اليك ناظرة. ...دعيني اطير اليكى مخلصا فعيوني دوما في عشقك ساهرة.

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 8:12 pm

يا جماعه انا من راي نخلينا مع م/محمد بيومي
علشان حتى لو الدكتور عرف ميكنش فيها احراج ليه
احنا لو خلينا الدكتور نبيل يشرحلنا يبقى بكدا عيب في حق د/ طارق واكيد لو عرف مش هيسكت
وبعدين م/محمد بيومي تمام وانا متاكد اننا هنقدر نفهم منوا واظن مفيش حد بيختلف عليه
https://www.facebook.com/?ref=home
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 8:16 pm

اولا باشمهندس محمد بيومى انا قلتله وعلشان هو مش فاضي قالي روح لدكتور نبيل ثانيا باشمهندس بيومى بالنسبة للرى حافظ بس مش فاهم قوى علشان ما تاخدوش في مقلب يعنى ثالثا اساس المادة في الجدول دكتور نبيل ودكتور طارق يعنى الجدول بيقول دكتور نبيل يدخل يشرح مش انا اللي بقول ومش بمزاج دكتور طارق ده حقنا ورسمي كمان
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)
مراقب عام
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)

ذكر
نقاط المشاركات : 3791
المزاج : قمري : قمر انتي في سمائي جميلة وساطعة. روعة انتي في ليلي بعيدة وصامتة. زينة انتي في عتمتي حبيبة مسامرة. كيف لي ان ادعوكي قمرى وجميع العيون اليك ناظرة. ...دعيني اطير اليكى مخلصا فعيوني دوما في عشقك ساهرة.

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 8:22 pm

لا لو الموضع كدا انا موافق المهم افهم ري
https://www.facebook.com/?ref=home
mai mohammed
مهندس نشيط
مهندس نشيط

انثى
نقاط المشاركات : 171
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 8:38 pm

ياريت يا جماعة بسرعة
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 9:20 pm

يا جماعة انا ما كملتش الموضوع النهاردة علشان مش عارف اصدق مين ومين الاغلبية اللي موافقين ولا اللى خايفين ومش موافقين وبيقولولى انت تتحمل المسئولية لو الدكتور جابلنا امتحان صعب في الفينال
mado
مهندس محترف
مهندس محترف
mado

ذكر
نقاط المشاركات : 1386

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 9:54 pm

ياجماعه لو جاب امتحان صعب واحنا فاهمين احسن مايجيب امتحان عادى واحنامش فاهمين
المهم نفهم سواء الدكتور نبيل او الببشمهندس بيومى او البشمهندس اللى قال عليه شيخ المهندسين
والبعدين الحوار مش عافيه يامحمد ياخالد لان لو رست على حقك ومش حقك يبقو الدكاتره هيخدمو بعض وفى الاخر مش هتستفاد شوفو الاستفاده فين ونعملها
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 10:00 pm

والله يا باشمهندس مش قصدي عافية بس اقصد ان الناس خايفة من انها حتى تاخد جزء من حقها والمصيبة كل اللي يتكلم يقول ما هو بيكرر امتحانات وهيدينا درجات وحتى المشروع لغاه وهيديلك درجاته علي الجاهز يعنى بقي كل همهم الدرجات والناس المعترضة دى مفيش حد فيهم عايز يفهم عايزين تقدير بس وده غلط مع احترامى ليهم وانا قلتلهم لو جالنا امتحان صعب واحنا فاهمين احسن ما يجيلنا امتحان سهل واطلع مش فاهم حاجة كفاية ان في مادتين في تالتة تابعين للري اساسا يعنى لو ما فهمناش دلوقتى الموضوع يمكن مش هيقف علي السنة دى بس ده السنة الجاية ان شاء الله كمان والكلام ده سواء دخلت رى او اى تخصص تانى
mado
مهندس محترف
مهندس محترف
mado

ذكر
نقاط المشاركات : 1386

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 10:12 pm

انا مكنتش موجود النهارده وبصراحه انا معرفش ايه اللى تم بس احنا مش عاوزين نتنشن مع بعض على تفاهات المهم ان احنا عاوزين نفهم وخلاص انا بوقلك على زى ما انا فاكر ان العضو المحترم شيخ المهندسين كان بيقول انو عارف حد فاهم ممكن نتجمع كلنا ويشرحلنا ومالو لما زميل يشرحلك اكبر منك او اصغر وعاوزين بقى نبقى كبار فى التفكير شويه لو انت عارف شيخ المهندسين معرفه شخصيه كلمو فى الحوار اصل انا للاسف معرفش اى حد فى الكليه
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالأربعاء مايو 05, 2010 10:31 pm

شيخ المهندسين صاحبي وحبيبي لو حوار الدكتور ما نفعش انا هكلمه يجيب زميلنا ده والمصلحة واحد اننا نفهم بس
Eng_MGM12
مهندس جديد
مهندس جديد
Eng_MGM12

نقاط المشاركات : 58
المزاج : 100 فـــــــــل و 14

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالخميس مايو 06, 2010 11:33 pm

ماينفعش يا جماعة الكلام ده لان الدكتور ممكن ياخذ موقف
dodo
مراقبة عامة
dodo

انثى
نقاط المشاركات : 2041
المزاج : high mooooood

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالجمعة مايو 07, 2010 12:01 am

يا جماعه الدكتور عاد درس التصميم النهارده وبصراحه كان كويس وواضح انه سمع كلام فبلاش نحرجه ونحرج نفسنا اكتر من كده
الي محضرش يبقى هوه الي مقصر
واللي حضر ومش فهم فاعذورني يبقى مش كان مركز وبدماغه من البدايه انه مش ناوي يفهم اسااسا
الفارس الملثم
مراقب عام
الفارس الملثم

ذكر
نقاط المشاركات : 2293
المزاج : راااااااااااااااااااااااااااااايق جدا

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالجمعة مايو 07, 2010 12:03 am

اه ياجماعه فعلا الشرح كان تمام انهارده جدااا
وانا فهمته
هييييييييييييييييييييييه
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: لكل اللي عايز شرح تصميم الرى   لكل اللي عايز شرح تصميم الرى - صفحة 2 Emptyالجمعة مايو 07, 2010 12:07 am

لأ هو مش سمع كلام انا رحتله انا ومحمد عادل محمد عادل قاله احنا مش فاهمين حاجة هو قال طيب ايه الحل انا قلتله بعد اذن حضرتك نخلى باشمهندس بيومى يدخل يحل مسالة بالارقام علشان احنا ضايعين هو قالي خلاص انا هدخل احل مسائل بس انما ما حلش من نفسه غير لما احنا قلناله

لكل اللي عايز شرح تصميم الرى
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-
» صور حيه لمنشات الرى
» تحديد امتحان ميدترم الرى والصرف فى الاسبوع الثالث من ابريل
» كورس فى الرى والصرف
» شيت الرى الثانى +حل د/ طارق عمران
» منشات الرى lrrigation structure + صور