منتدى مدنى الفيوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى مدنى الفيوم

المنتدى الرسمى الخاص بقسم الهندسة المدنية بجامعة الفيوم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

للشباب فقط جاوبواغ بصراحة

eng ahmed shaaban
mai mohammed
nada.radwan
Mido EL Ashiry
soso
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
soso
مهندس نشيط
مهندس نشيط

الفرقة : الثانية
نقاط المشاركات : 120

للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Empty
مُساهمةموضوع: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالثلاثاء يوليو 20, 2010 9:47 am

لو حبيت تخطب واحدة لازم تعرف كل حاجة عنها قبل ما تعرفها ولا كل اللي يهمك لحظة ما عرفتها ومش مشكلة قبل كده طيب بأمانة بردوا لو عرفت أنها كان ليها تجربة فاشلة قبل ما تعرفها هتسمحها وتقول عادي ولا هتزلها بعد الجواز بيها زي ما بيحصل من أغلب الرجالة
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر
نقاط المشاركات : 242
المزاج : زى الفل الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالأربعاء يوليو 21, 2010 12:45 pm

مفيش معنى لكلمة ان بنت ليها تجربة عارفة ليه لأن البنت المفروض اللى يطلبها فعلا يروحلها لحد البيت غير كده البنت ما تتعاملش مع اى حد غير اللي يدخل البيت من بابه لكن تعيش تجربة وكده لأ صعبة وانا عن نفسي عمرى ما افكر في واحدة كان ليها تجربة والكلام ده لأن ما ينفعش اصلا البنت لازم تكون مصونة وما تكونش سهلة
soso
مهندس نشيط
مهندس نشيط

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالأربعاء يوليو 21, 2010 6:33 pm

ياريت كل الشباب رئيهم من رأيك يا باش مهندس ماكنش زمان حال الامة الاسلامية كده
nada.radwan
مهندس نشيط
مهندس نشيط
nada.radwan

الفرقة : الثالثة
نقاط المشاركات : 247

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالأربعاء يوليو 21, 2010 10:41 pm

وانا معاكم رغم ان السؤال للشباب ولكن بصراحه الموضوع شدني
mai mohammed
مهندس نشيط
مهندس نشيط

انثى
نقاط المشاركات : 171
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالخميس يوليو 22, 2010 12:19 am

وانا كمان معاكم مليون فى الميه بس الكلام دة بردو يطبق على الشباب لازم البنت تعرف اللى هترتبط بيه دة كان بيعمل ايه قبل كدة لانى بصراحة مقتنعة بالمقولة اللى بتقول اللى فيه طبع مش بيغيرو يعنى مش هيتغير ابدا
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالخميس يوليو 22, 2010 1:15 am

اكيد انا ضد ان اي شاب تكون ليه علاقة ببنت لنى مش هرضى ان البنت اللي هرتبط بيها تكون ليها علاقة بشاب تحت اى مسمي وكمان زى ما ده حقي عليها اكيد بردو حقها انها تكون اول واحدة في حياتى وما يكونش في علاقة بيني وبين حد قبلها لن المباديء مش بتتجزأ واللي يتطبق علي البنت لازم يتطبق علي الولد
soso
مهندس نشيط
مهندس نشيط

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالجمعة يوليو 23, 2010 12:22 pm

[b][b]أنا لما وجهت السؤال ده كنت عايزه أسمع بس أراء الشباب بس بعد ماسمعتها أحب إني أقول رأئي .....إيه يعنى لما أتجوز إنسان له تجربة سابقة أنا شايفة إنها حاجة عادية بس أهم حاجة أعرف سبب بداية التجربة وسبب فشلها وأعرف هو كان جاني ولا مجني عليه يعني هو ماشي مع البنت لأنه كان عايز يتسلى بيها ويسبها ولا هو الظروف والقدر هما اللي حكموا عليه يسبها طيب لو الظروف والقدر ليه ابقي مع الزمن عليه ليه يتحكم عليه يخسر كل حاجة الحب ومستقبله إنه يبقي جوز وأب لمجرد إنه كان له علاقة قبلي وكمان أنا مش عارفة إيه سبب العلاقة دي مش يمكن كان مفتقد حاجة زي حب أهله وإنشاغلهم عنه مثلا فحب يعوض الحب المفقود في قرب إنسانة تحبه أعرف الأسباب بعدين أحكم[/b][/b]
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالجمعة يوليو 23, 2010 1:22 pm

اها بالنسبة للشاب عادى سواء في او لأ بس هو لو ناوى علي خير وانه يخطب يبقي ليه ما دخلش البيت من بابه ولو البنت اللي في علاقة بينهم هو فعلا بيحبها ازاى يستمر في العلاقة وهو شايف عيون الناس وكلامهم اكيد مش هيتكلمو عليها بشكل حلو وهو لازم يكون اول واحد يحافظ عليها ده لو بيحبها فعلا الشاب لما يحب واحدة لازم يطلبها من اهلها لو اقام اى علاقة معاها انا بعتبره انسان مش جاد والبنت بردو مفيش داعى اتكلم واوصفها لأن ده غلط وبعدين هى تضمن منين انه صادق ومش بيلعب بيها ولا اى بنت يجيلها شاب يقولها بحبك وعايز ارتبط بيكي تروح تعمل علاقة معاه علي طول لأ طبعا ده مش صح
soso
مهندس نشيط
مهندس نشيط

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالجمعة يوليو 23, 2010 8:16 pm

بيحصل كتير خاصة في فترة الدراسة إن الولد بيصادق البنت ومينفعش إن يتقدملها لأنه مينفعش. بس فترة دراسة لبعض وطالما علاقة طاهرة وشريفة عادي حصل نصيب بينهم حصل ماحصلش وإتقدملي أنا مأقفش حكم بينه وبين انصيب والقدر .وكلامك علي فكرة جميل ورائع بس مابيحصلش إن كل الشباب لما بتحب بتتقدم علطول وفي شباب بتمشى مع البنات وبتبقي صادقة وجادة وفي شباب لأ من الأخر الدنيا بطيخة وكل واحد وحظه
eng ahmed shaaban
مهندس جديد
مهندس جديد
eng ahmed shaaban

ذكر
نقاط المشاركات : 188

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالجمعة يوليو 23, 2010 10:50 pm

هههههههه اولا جميله منك موضوع الدنيا زى البطيخه بس انا كنت بصراحه باسمعه على الزوجه بعد الجواز بس هيه تمشى برده على الدنيا انا متاسف لانى تدخلت بس حبيت فقط اقول رايى لان الموضوع لا غنى ان اى واحد يكون ملم بيه ويكون ليه رايه الشخصى فيه اولا حواركم شيق ولذيذ وبجد منتدى يعتبر ملتقى شبابى يعطى مساحه كبيره المجتمع لا يوفرها لتبادل الاراء بين الشباب ومعرفه الاراء الاخرى المهم طبعا للاسف اللى العلاقه اللى بنشوفها بين الولد والبنت نوعان علاقه غير متكافئه لانها يكون احد الاطراف غير صادق فى حبه ويكون هدفه هو مقالده الناس و اللعب معها اما الاخر فقد رائها اول مره واعجبته حقا والحب لا يعرف اين تجده فالبتالى يسرع اليها والعلاقه تكون هنا هيه علاقه معرفه كل شخص بالاخر حته يستطيع ان يلم بكل شى عنها وفى نيه كل واحد منهم ان يتموا هذا الحب بالنهايه السعيده وهو الزواج وهناك للاسف نوعا اخر من الشباب من يتمكن الحب من قلبه وللاسف لا يستطيع بمواجهه من يحبه ويسكنه بداخله خوفا من رهبه اللقاء بينهم او ان يفقد هذا الحب الذى عاش على امله او ان بداخله فكر اخر هو ان يتقدم الى البيت زى ما قال زميلنا محمد خالد
قد اطلت فعلا سامحونى لذلك بس الموضوع متميز ويحتاج الى مدى نقاش كبير من الجميع بدون اى خجل
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)
مراقب عام
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)

ذكر
نقاط المشاركات : 3791
المزاج : قمري : قمر انتي في سمائي جميلة وساطعة. روعة انتي في ليلي بعيدة وصامتة. زينة انتي في عتمتي حبيبة مسامرة. كيف لي ان ادعوكي قمرى وجميع العيون اليك ناظرة. ...دعيني اطير اليكى مخلصا فعيوني دوما في عشقك ساهرة.

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالسبت يوليو 24, 2010 1:03 am

بأختصار بم ان في ارتباط لازم يكون في صراحه
ويبنوا حياتهم على كدا

ولازم كل 1 فيهم يحكي للتاني عن كل حاجه
https://www.facebook.com/?ref=home
Mido EL Ashiry
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالسبت يوليو 24, 2010 2:21 am

هو فعلا يا باشمهندسة كلامك مقنع وفعلا الكلام دهلو فرضنا انه حصل معايا في الوقت الحالى يبقي فعلا مش هينفع اتقدم بس بردو عمرى ما هقيم علاقة معاها لازم احافظ علي شكلها وصورتها قدام الناس ده او انا استاهلها لو مش هفكر كده يبقي مش هستاهلها وبعدين هى هتضمن منين انا جاد ومش هاجى في الاخر اقول الاسطوانة بتاعة لسه هكون نفسي والظروف وشوفي حالك وكل شيء نصيب يعنى من الاخر ضحكت عليكي يعنى هي مش هتضمن انى جاد وده حقها لأن الغالبية مش بيكونو جد بيكونو بيتسلو خصوصا ان البنات رومنسية جدا واول ما يسمعو كلمه بحبك بيجيبو لورا علي طول زى ما بيقولو وكلام احمد حلو جدا ومرتب جدا وفعلا هو ده اللي بيحصل بالظبط النوع الاول كتير بيحصل التانى قليل جدا بس موجود انا شفته بعيني ابن عمى كان في هندسة المنيا واعجب بواحدة وصارحها وفضلو مع بعض خمس سنين واول ما اتخرجو اتخطبو واتجوزو علي طول النوع التالت نادر لأنه للأسف صعب يتم لأن لازم الطرف التانى يكون عارف علشان الامور تكون واضحة
soso
مهندس نشيط
مهندس نشيط

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالسبت يوليو 24, 2010 9:01 am

باش مهندس مراقب عام أسفة بس مش عارفة إسم حضرتك توافق تتجوز واحدة كان ليها علاقة قبلك .ومعاك إن لازم يكون في صراحة
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)
مراقب عام
(¯`v´¯)a7med.3zz(¯`v´¯)

ذكر
نقاط المشاركات : 3791
المزاج : قمري : قمر انتي في سمائي جميلة وساطعة. روعة انتي في ليلي بعيدة وصامتة. زينة انتي في عتمتي حبيبة مسامرة. كيف لي ان ادعوكي قمرى وجميع العيون اليك ناظرة. ...دعيني اطير اليكى مخلصا فعيوني دوما في عشقك ساهرة.

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالأحد يوليو 25, 2010 2:12 am

soso كتب:
باش مهندس مراقب عام أسفة بس مش عارفة إسم حضرتك توافق تتجوز واحدة كان ليها علاقة قبلك .ومعاك إن لازم يكون في صراحة

مش مستاهله اسف في الاول والاخر كلنا زمايل عموما تقدري تقولي احمد

بالنسبه لموضوع اني ارتبط ببنت كان ليها علاقه قبل كدا تفرق على حسب نوع العلاقه وحسب
البنت نفسها
يعني مش معقول هتكون مثلا مخطوبه قبل كدا وخلاص علشان اتخطبت وفركشت خلاص بقى نقضي على حياتها

واختصارا يعني
لو كانت علاقتها دي في حدود المشروع ومحصلش نصيب مفيش مشكله طبعا
وزي ما قلت بردوا اهم حاجه الصراحه لبناء علاقه صحيحه

اسف للاطاله وشكرا على مواضيعك الجميله

تحياتي
https://www.facebook.com/?ref=home
no body
مهندس نشيط
مهندس نشيط

ذكر
نقاط المشاركات : 134
المزاج : confused

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالسبت سبتمبر 04, 2010 6:08 pm

<STRONG>
تسلم ايدك يا بشمهندسة على الموضوع وتسلموا كلكم على الردود

المفروض انه مفيش علاقة بين ولد وبنت غير ا لعلاقات الرسمية زي مثلا انهم يكونوا مخطوبين على الاقل
صحيح انا بعترف بالحب بس مش بعترف باللي بيتعمل ياسمه
مممكن تكونوا بتحبوا بعض بس مش لازم الموضوع يبقى مكالمات ومقابلات وكلام من ده
ما في القلب يظل في القلب حتى ياتي وقت مناسب ليخرج بصورة صحيحة

اما بالنسبة لموضوع قبولي او رفضي لعلاقة ببنت كانت ليها تجربة
انا متفق مع احمد عز لو كانت العلاقة رسمية زي خطوبة فمفيش مشكلة بس بشرط انها تحكي على كل حاجة بصراحة
theghost
مهندس مجتهد
مهندس مجتهد
theghost

ذكر
نقاط المشاركات : 411
المزاج : الحمد لله رايق

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالأحد سبتمبر 05, 2010 10:35 pm

طبعا لازم ابقى عارف عنها كل حاجة بس انا ممكن اسامح لو كانت مخطوبة قبل كده ومحصلش نصيب انما مستحيل اسامح لو كانت تعرف شباب بدافع الصداقة او حتى الحب اللي يخليهم دايما مع بعض على التليفون او مقابلات وزي ما قال دارك ما في القلب في القلب
وان كانت بتحبه فممكن يتفقوا انها تستناه لحد ما يتقدم وكده يبقى هي مستنياه بس بطريقة تحفظها 
ده رايي الشخصي  مع احترامي لكل المختلفين
NO WOMEN NO CRAY
مشرف قسم الموبايل
NO WOMEN NO CRAY

ذكر
نقاط المشاركات : 861
المزاج : متفائل ومتوكل علي الله

مُساهمةموضوع: رد: للشباب فقط جاوبواغ بصراحة   للشباب فقط جاوبواغ بصراحة Emptyالأربعاء أكتوبر 06, 2010 8:39 pm

الرد ف الموضوع ده لازم يختلف من شخصيه لشخصيه
بس عن نفسي هسامح لان برده لازم هيكون الراجل مر بتجربه
وليه بقا تكون هي مجبره انها تسامحه مع انه مش هيسامحها
http://eng_elshazly@yahoogroups.com

للشباب فقط جاوبواغ بصراحة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» سؤال للشباب ؟؟؟؟؟؟